stark & nostalgi

" Stark är den som tar sig framåt utan att skaffa sig bättre självförtroende genom att försämra andras"



sent 80-tal
och mammas stora glasögon
och pudelkrull

90-tal
och platåskor, Spice Girls och glansiga jazzbyxor
tofsar mitt på huvudet
korta magtröjor och små linnen
(titta mamma så fin jag är)
behå med Nalle Puh
vita Savannbyxor
och svarta string
smink
tigerimitationer, leopardmönster
Buffaloskor med limegröna kuddar på
och dunkappa
det är ju så det ska vara

2000-tal
och ny skola
långt, rakt hår
ljusblåa koftor
(såna där från Ellos-katalogen)
och låtsasjeans med paljetter på från Scala
(såna där som Hannas storasyrra också har)
små handväskor
och Nokia mobiltelefon, 3210, med nytt skal
(alla andra spelar snake II, men jag har bara vanliga
är jag okej ändå?)
Nikegympaskor med glansigt märke
(alla andra har röda, men jag har blå)
svart, lång vinterjacka från Stadium
Linnéa har en likadan men jag köpte min först
(18 andra på skolan har också en likadan
men jag var före alla)
Sanna har färgat håret, men jag bara tonar mitt
rödbrunt är fint, det har Millan, Sara och Emelie
det är nog inne

och någonstans
efter att min 16:e toning tvättats ur
kommer jag på mig själv
tittandes på grannflickans hårdspacklade tryne
och tunna kropp inpackad i gigantiska mjukisbyxor
och en kort liten top
gåendes bredvid bästisen iförd samma mundering
båda pratandes i mobilen med läppglansig mun
21:56
och jag vet att dom ska och hänga utanför pizzerian
där dom alltid träffar sina kompisar
med deras moppar som ändå dom säljer till nästa år
och röker deras utköpta cigaretter
som dom är så stolta över
dom fnittrar nu och jag undrar
vad deras pojkvänner heter idag

jag var också fjorton en gång
men jag ler åt dom nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0